Nnedi Okorafor – A halálmegvető

Eredeti cím: Who Fears Death
Kiadó: Agave Könyvek
Oldalszám: 464
Kiadás éve: 2019
Műfaj: poszt-apokaliptikus, 
mitológia, folklór,
társadalmi sci-fi,
fantasy, disztópia
Fordította: Ballai Mária
Aki elhozza a változást...

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

A ​posztapokaliptikus Afrika egyik vidékén népirtás zajlik, törzsek vére áztatja a földet. Egy nő, aki túlélte a faluja földig rombolását, és akit megerőszakolt az ellenség tábornoka, a halálban reménykedve a sivatagba megy. Kilenc hónappal később azonban életet ad egy dühös csecsemőnek, kinek haj- és bőrszíne a helyi törzsektől eltérően a homokra emlékeztet. A nő meg van győződve arról, hogy a lánya más – különleges –, ezért elnevezi Onyesonwunak. A név ősi nyelven azt jelenti: halálmegvető.

Onyesonwu már gyerekként rájön, hogy a fogantatása körülményei testi és társadalmi bélyeget nyomtak rá. A többiek szemében ő egy ewu, vagyis az erőszak szülötte, félfajzat és számkivetett, akiről az emberek úgy tartják, hogy erőszakos életre van kárhoztatva. Ám Onyesonwu nem átlagos ewu: már gyerekként is kezd megmutatkozni egyedülálló varázsereje. Idővel egyre jobban kiteljesednek a képességei, és amikor véletlenül látogatást tesz a szellemek birodalmába, megtudja, hogy egy nagyhatalmú varázsló próbál az életére törni.

Onyesonwu először kétségbeesetten próbál elrejtőzni leendő gyilkosa elől, ám a természete ezt nem hagyja. Így elindul végül egy olyan úton, aminek a végén harcossá válhat. Hogy beteljesítse sorsát, meg kell küzdenie a természettel, hagyományokkal és történelemmel, az igaz szerelemmel és kultúrája spirituális rejtelmeivel. Egyaránt várnak rá veszélyes kihívások egy olyan jövőbeli Afrikában, ahol látszólag soha semmi nem változott – és olyan földöntúli síkokon, melyeknek a létezéséről ugyan sokan tudnak, de csak nagyon kevesen képesek járni rajtuk.

Nnedi Okorafor 2010-ben megjelent és azóta korszakos jelentőségűvé vált regénye helyezte fel az afrikai tematikájú műveket az SFF műfajának térképére. A halálmegvető 2011-ben megkapta a rangos World Fantasy-díjat, de jelölték a Nebulára és Locusra is, az HBO pedig már dolgozik a televíziós sorozaton, aminek George R. R. Martin a vezető producere.

Egy ilyen fülszöveg után, tényleg nincs más hátra, csak elmerülni a történetben. Köszönöm az Agave Könyveknek!

A kötet  nagyon erős, érzelem teli jelenettel indít, amit csak fokoz a jelen magyarázataként bemutatásra kerülő múlt. Egy olyan múlt, mely megmutatja egy világ történetét, mely a hagyományok és hiedelmek kereke között őrlődik, és megy egyre inkább tönkre. Egy olyan múlt, mely jelen és jövő is egyszerre. Egy világ, mely gyűlölettel teli, ahol két nép örökös harca fel-fellobban, mert egy alávetett, míg a másik uralkodásra teremtetett, legalábbis a Nagy Könyv szerint. 

A nuruk és okekek formálta világ tradíciói azok, melyek súlyos társadalomkritikát fogalmaznak meg és gondolkodásra sarkallnak. Mert ebben a világban a Nagy Könyv a szentírás, az alapján kell élni, még akkor is, ha ez fájdalmat okoz. Mindent a szokás és  szokásjog ural, csak kevesen mernek kitörni az ördögi körből, de ha meg is teszik, megbélyegzetté válnak. Hát milyen világ az, ahol a kislányok elismerés gyanánt vállalják a körülmetélést? Ahol egy alsóbbrendű nő megerőszakolása mindennapi? Ahol az áldozat és a születendő gyereke viseli egész életében az elkövetett erőszak súlyát, ahol ők maguk lesznek a bűnösök? Messzinek és abszurdnak tűnik, de nem is annyira az...

Egy ilyen világba születik bele Onyesonwu, egy erőszakból született félvér, akit nem olyan fából faragtak, hogy csendben tűrje az igazságtalanságokat. Onye egy különleges lány, akit az anyukája varázslónőnek  kívánt, az apja pedig a legnagyobb varázslónak. Így nem is lehetett másképp, minthogy kivételes erőkkel megáldva szülessen, és nagy változások elhozója legyen. 

Az ő nővé érését és küldetését követhetjük végig ebben a kegyetlen és brutális világban, ahol akad egy kis boldogság is, ilyen a barátaival töltött mindennapok, vagy a szerelmének kiteljesedése. A küldetése során pedig megismerhetjük erejének mélységeit, és jobban belemerülhetünk a nuruk uralta területek működésébe. 

A könyv apró hátránya, hogy maga a történet kerete, a posztapokaliptikus világ, a vallás, a hiedelmek és az apró zsuzsuk miatt nehéz időben elhelyezni a cselekményt, és ezt csak fokozza a mai modern világ eszközeinek, - mint a kamera, a laptop, az SD-kártya, a GPS és hasonlók - megjelenés módja. Mert elavult, a régi "lepusztult" világból fennmaradt emlékek csupán. Ezzel szemben egyes dolgok, pedig annyira találóak, hogy könnyen felejtetik a történet döccenéseit, ilyen többek között Onye neve, mely annyira találó, hisz amerre jár halált hagy maga után, de ironikus módon, ő maga többször is visszatér a halál torkából, mely rettentően izgalmas perceket okoz.

Csak úgy, mint a befejezés, ami egyszerre tölt el szomorúsággal és reménnyel, valamint feloldja a történet közepétől fel-felbukkanó tragikus végkifejlet elgondolását, és szabad folyást enged egy új világ létrejöttének. 

Ha egy olyan történetre vágysz, mely misztikumba bújtatva fontos értékeket hordoz magában, vagy szívesen belemerülnél az afrikai hiedelemvilágba és megismernéd egy eshu fontos küldetésének kimenetelét, ez a te könyved! 

Köszönöm az Agave Könyveknek ezt a kötetet, mely kimozdított a komfortzónámból és letaglózott!

Borító:
Egyszerűen tökéletes. 5 pont

Történet:
Izgalmas, elgondolkodtató és eseménydús, néhány zökkenővel és fekete folttal, melyet magyaráz, hogy az írónő több kötete mélységet tudna adni a történet hátterének. Semmi hozzá foghatót nem olvastam még! 4 pont

Karakterek:
Nagyon erőteljesek és engem elképesztettek. Nem volt túl sok dráma, mindenkinek pont ott és akkor volt szerepe, ahol kellett. 5 pont

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Guillaume Apollinaire: Tizenegyezer vessző

Kresley Cole - Az álmok sötét harcosa

Diana Wynne Jones: Az égi palota (Palota 2.)

Tiffany Reisz: A szirén (Eredendő bűnösök 1.)

Kresley Cole - A tél halálos csókja